13 apr. 2015

Valabil 50 de minute

Unii isi imagineaza ca oferind anumite gratuitati pe mijloacele de transport in comun contribuie la bunastarea unor anumite categorii de cetateni dar, de fapt – e doar pararea mea – ei se gandesc ca vor scoate de ceva voturi in plus cand o fi sa fie.

Pensionarii intra in categoria celor care pot cicula gratuit – sau partial gratuit - pe mijloacele de transport in comun. In unele orase o pot face de dimineata pana seara, in altele, in anumite intervale... Atunci cand pot circula gratis prea multi pensionari aglomereaza mijloacele de transport in comun: cand merg salariatii la munca si cand merg elevii la scoala – si cand revin acasa. Mijloacele de transport sunt mai tot timpul aglomerate.

Vor fi unii sa zica „ce-ai cu ei?” N-am nimic cu ei! Ma bucur ca cei care au venituri mici se pot bucura de plimbari gratis si pot sta prin parc, de exemplu, dar n-ar putea sa o faca atunci cand cei care merg la munca si la scoala au ajuns la destinatie? Chiar si la piata pot merge mai tarziu de ora 8, ’ca nu pleaca piata si nici precupetii.

In Brasov au inventat biletul de calatorie valabil 50 de minute – de la 1 iulie. La prima vedere pare super si chiar este, dar numai pentru aceia care trebuie sa schimbe mai multe autobuze pentru a ajunge la o destinatie anume – si acestia nu sunt prea multi, si includ aici si turistii. Pentru cei care pleaca de acasa cu treaba – asa cum fac majoritatea – valabilitatea de 50 de minute e frectie la picior de lemn, o gaselnita bifata in agenda vreunui istet care stie ca foarte multi cetateni abia asteapta ceva gratis – nu conteaza ca nu-i util acel ceva, important e sa fie gratis! Dar aceasta valabilitate prelungita e utila tot pensionarilor care doresc sa se plimbe prin oras.

Care-i smecheria?! In mod firesc, oferind aceasta gratuitate trebuie acoperite pierderile, deci pretul tuturor abonamentelor se vor majora cu un leu; pretul abonamentelor cu pret redus, pentru studenti, se vor majora cu 50 de bani. Altfel spus: vor acoperi mai mult decat eventualele pierderi cauzate de cei (deloc multi) care au nevoie sa schimbe des mai multe mijloace de transport in comun... Pe scurt: comunitatea sustine aceste facilitati.

Merg sa vizitez un bolnav la spital, de exemplu. Statia nu e imediat langa spital, la pacient stau cat stau si revin in statie – atobuzul de care am nevoie poate tocmai a trecut s.a.m.d. – timpul trece, valabilitatea basta! Ma incadrez in cele 50 de minute, totusi, si urc – pe traseu expira cele 50 de minute. Ce se va intampla?! In mod logic biletul e valabil, pentru ca la uracsre m-am incadrat in cele 50 de minte. Dar care va fi reactia controlorului?! Ma intreb deoarece am vazut agenti care bantuie (cand bantuie) prin oras chipurile pentru a mentine ordinea si care te opresc sa-ti spuna sa pui botnita cainelui, pentru ca asa zice legea. Legea zice asa, dar numai pentru anumite categorii de caini iar multi agenti nu stiu sa faca diferenta intre cainele boxer si cainele pit bull... Asa si cu controlorii: vor fi ei instruiti cum sa procedeze in toate cazurile pe care le-ar putea intalni pe teren?!

In viitor, abonamentele vor fi de fapt niste carduri, care vor putea fi reincarcate si se vor putea achizitţiona gratuit prima oara. Cardurile PVC personalizate achizitionate ulterior cat si cele nepersonalizate se achita  de catre beneficiar la valoarea de 5 lei, se arata in propunerea RAT cu privire la planul tarifar, propunere care va fi dezbatuta de Consiliului Local. Totodata, in conformitate cu aceste propuneri, ar urma sa fie introdus si abonamentul anual pe toate liniile, al carui pret ar fi de 980 de lei, respectiv peste 80 de lei pe luna, faţă de 125 de lei cat este cel lunar in prezent.

Asta cu abonamentul anual e mai tare si, cica, e pentru binele cetateanului, care iese mai ieftin daca plateste o carca de bani deodata – cetatean care nu-si foloseste abonamentul chiar in fiecare zi din an... Sunt tare curioasa care dintre cei care au abonamente lunare pe toate liniile isi vor permite sa plateasca 980 de lei dintr-un foc. Si nici nu cred ca sunt asa de multi cei cu abonamente lunare pe toate liniile – oamenii aleg astfel de abonamente in situatii deosebite, nu de amorul artei.


Sa vedem ce va fi si cum va fi...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu